Activiteiten (creativiteit stimuleren bij het kind)
De volgende 2 activiteiten zorgen ervoor dat de creativiteit bij kinderen gestimuleerd word.
Activiteit 1:
Het kind krijgt een blaadje, wat potloden en eventueel wat stiften. De taak als ouder of leerkracht is nu om het kind een woord te geven van 2 samengevoegde woorden die totaal niets met elkaar te maken hebben. Als kind nu de taak om het gegeven woord te tekenen. Bijvoorbeeld: teken een 'katladder' of een 'boomtrein'. Het zijn 2 bestaande woorden, maar samengevoegd is het geen bestaand woord. Zo heeft het kind helemaal een vrije gedachte om te tekenen waaraan het denkt bij het woord. De tekening kan ook niet goed of fout zijn, omdat het kind eigen gedachtes heeft bij het gegeven woord.
Activiteit 2:
het kind krijgt bij deze opdracht een groot vel wit papier, liefst karton (A2 of A3). Het kind mag deze met potloden, stiften, wasco etc. naar eigen wensen versieren. Dat kan door er tekeningen op te maken of in te kleuren. Nadat deze gekleurd is, knipt u als ouder/leerkracht de tekeningen in een aantal stukjes (liefst de vorm van puzzelstukjes en geen vierkanten). Als kind nu de taak om hem weer in elkaar te liggen. Zo heeft het kind een eigen gemaakte puzzel. Deze opdracht laat de creativiteit vrij bij kinderen, omdat het zelf mag weten wat het tekend. Verder bevorderd het maken van de puzzel het inzicht. Het kind krijgt ook motivatie na het zien dat de puzzel juist in elkaar gelegd is.